ده ترند برتر طراحی داخلی سال 2019 به انتخاب سایت Dezeen

national museum qatar interiors koichi takada

در این مطلب به بررسی 10 ترند برتر در طراحی فضاهای داخلی اماکن متفاوت در سال 2019، به روایت وبسایت Dezeen خواهیم پرداخت.

در هر بخش نمونه هایی از این ترندها را به همراه تصویری از پروژه خواهیم دید که اگر مایل به دیدن تصاویر بیشتر و مطالعه کامل متن باشید می توانید ادامه آن را در لینک های مربوط ببینید.

 


 

1. فضاهای داخلی خیالی

  • آتلیه معماری Studio 10 به دنبال پیچیده کردن طراحی هایشان به کمک MC Escher هنرمند هلندی بود تا مهمانخانه ای را در گویلان چین بسازد که در جوایز سال Dezeen نیز بسیار ستوده شده بود. در داخل این مهمانخانه رنگ بندی های ملایم، مجموعه ای از پلکان های ظاهرا معلق و لابیرنتی از راهروها خودنمایی می کند.

  • در جایی دیگر از چین، استودیوی معماری X+Living سقف های کتاب فروشی Chongqing را با آینه هایی پوشش داد تا مارپیچی از راه پله ها و تصویر طبقاتی پر از کتاب را تولید کند به شکلی که انگار تا بینهایت ادامه دارند.

 


2. افسون انگلیسی

تعداد رو به رشدی از طراحان در سال 2019 متاثر از خطوط و نقوش انگلیسی، اقدام به طراحی فضاهای داخلی نموده اند.

  • قابل توجه ترین نمونه این ترند، شعبه لندن فضای کار اشتراکی ویژه زنان مجموعه The Wing بود که در ماه اکتبر افتتاح شد. تقریبا تمامی سطوح موجود در سالن زیبایی این مجموعه به وسیله پارچه های طرح دار مارک Soane ساخت انگلستان پوشیده شده. در سالن چایخوری نیز برای تداعی کردن فضای باغ های انگلیسی از دیوارهایی به سان قفس و مبلمان سیمی استفاده شده است.

 


3. بلوک های رنگی

  • امسال استفاده از رنگ های براق برای ایجاد جلوه های بصری در فضاهای داخلی به سرعت تبدیل به یک تکنیک موفق در میان طراحان داخلی شده است. معماران Colombo and Serboli کابینت های آشپزخانه، سقف و کف خانه ای در بارسلونا را که در اثر آتش سوزی سیاه شده بودند را با رنگ نارنجی آجری آراسته و باعث درخشیدن فضای داخلی این خانه شدند.

  • معماران Bureau Brisson نیز فضاهای داخلی یک خانه سوئیسی را با الهام از دریاچه ژنو، بر حول کابینت آبی رنگ آن بنا نهادند. در این میان Lookofsky نیز با استفاده از رنگ زرد خورشید بر روی کابینت های دیواری آپارتمانی در استکهلم به پالت رنگی تیپیکال اسکاندیناویایی پشت کرده است.

  • در هر حال تمامی طراحان هم اینقدر جسور نبودند. Applied Studio برای فضای الحاقی خانه ای در محله Hackney شرق لندن رنگ سیاه را ترجیح داده است.

 


4. مونو متریال

در حالیکه برخی طراحان طرفدار کارهای پر زرق و برق و ماکسیمالیستی هستند، عده ای هم بر این عقیده اند که استفاده از یک متریال واحد برای ایجاد یک فضای داخلی قدرتمند کافی است.

  • Frida Escobedo، معمار مکزیکی، تقریبا تمامی سطوح یک فروشگاه Aesop در نیویورک را با تاثیر گرفتن از سنگ های قهوه ای رنگ ساختمان هایی که خیابان های شهر نیویورک را آراسته اند، با استفاده از متریال آجر پوشش داده است.

  • Master Studio با پوشش دادن کل یک کافه بار در کیپ تاون بوسیله متریال سیزال حس آرامش را به این کافه شلوغ برگردانده است. در حالیکه استودیوی معماری Nudes با استفاده از متریال مقوا برای ساخت دیوارها و مبلمان کافه ای در بمبئی سعی در نشان دادن قابلیت تطبیق پذیری این متریال داشته است.

  • جریان استفاده از تک متریال ها حتی شامل حال پروژه های مسکونی نیز شده است. در ماه سپتامبر امسال شاهد پوشانده شدن آپارتمانی در لندن توسط Coffey Architects با سی هزار قطعه چوبی بودیم.

 


5. شوروم های چند منظوره

همراه با سال 2019، شوروم ها تبدیل به چیزی بیشتر از یک محل فقط برای نمایش اجناس شده اند.

  • طراح انگلیسی Tom Dixon، شوروم-رستوران The Manzoni را در شهر میلان افتتاح کرد، رستورانی که عملا در آن “همه چیز فروشی است”. در این محل شما بعد از میل کردن غذای خود می توانید هر کدام از مبلمان، نورپردازی ها و یا ظروف موجود را هم سفارش دهید.

  • برند مبلمان دانمارکی Muuto نیز با گسترش فضای اداری خود به شکل شوروم به کارمندانش اجازه می دهد تا با پخش شدن در فضای شوروم به فعالیت های روزانه خود بپردازند.

  • در جایی دیگر از پایتخت دانمارک، Norm Architects با همکاری برند Menu طراحی بوتیک هتل Audo را تمام کردند. هتلی که اتاق هایش برای نمایش محصولات برند Menu دو برابر شده بود.

 


6. صفحات پخش دیجیتالی

در سال 2019 برخی طراحان با اجرای مانیتورهای دیجیتالی به جای دیوارهای استاندارد، پویایی هرچه بیشتری به طراحی های داخلی داده اند.

  • استودیوی معماری Carbondale با نصب مانیتورهای فوق بزرگ بجای دیواری های بوتیک Dolce & Gabbana در رُم، تصاویر ملائک و خدایان یونان باستان را به نمایش گذاشته است.

  • استودیوی معماری Leong Leong برای نمایش تصاویر مناسب با کلکسیون های مختلف لباس یک بوتیک در نیویورک، از پنل های LED قابل برنامه ریزی استفاده کرده است.

  • یکی از زیباترین نمونه های اجرا شده این بخش را می توان در رستورانی در کوپنهاگ بنام Alchemist دید که توسط استودیوی Duncalf بازسازی شده است. یکی از اتاق های این رستوران با گنبدی به قطر 18 متر پوشش داده شده که تصاویری از شب های پرستاره و یا عروس دریایی که به آرامی در میان اقیانوس شنا می کند در آن نمایش داده می شود.

 


7. طراحان مد در نقش طراحان داخلی

در سال 2019 طراحی داخلی برای برخی طراحان مد تبدیل به مد روز شده بود.

  • Hedi Slimane مدیر خلاق برند Celine، حال و هوای تازه ای به فروشگاه های این برند در سرتاسر جهان داده است. شعبه های نیویورک، پاریس، توکیو و لس آنجلس این برند با استفاده از سطوحی با سنگ های طبیعی و یراق آلات براق طوری طراحی شدند تا صاحب فضاهایی دلباز و تندیس وار باشند.

  • Roksanda Ilincic به کمک پالت رنگی استفاده شده در کلکسیون لباس هایی که خودش طراحی کرده بود، آپارتمانی در King Cross را بازسازی نمود.

  • موسس بی نام برند Jacquemus نیز رستوران Oursin را در پاریس طراحی کرده است. در این رستوران برای القای حال و هوای تابستانی خانه ای که در سواحل مدیترانه می درخشد، از رنگ سفید بر روی دیوارها، مبلمان حصیری و سرامیک های رنگارنگ استفاده شده است.

 


8. فضاهای داخلی غار مانند!

با توجه به افزایش تعداد فضاهای طراحی شده به شکل و شمایل غار ها، به نظر می آید که در سال 2019 طراحان داخلی برای ایده یابی در زیرِ زمین وقت زیادی می گذراندند.

  • Koichi Takada Architects در قسمت فروشگاهی موزه ای در قطر با چسباندن قطعات چوبی به یکدیگر و سوار کردن این قطعات بر روی هم دیوارهای یک غار را شبیه سازی کرده است. در این میان En Bande Organisee و Julian Dufresne Architecte با استفاده از بتن صیقل یافته و فرم های منحنی شکل یک فروشگاه اقلام هنری را بگونه ای طراحی کردند که انگار از دل سنگی تراشیده شده باشد.

  • Ryoji Iedokoro با استفاده از نورپردازی خفیف و دیوارهایی شبیه به صخره های سنگی، رستوران Nikunotoriko توکیو را به یک غار تبدیل کرده است. همچنین در این رستوران از سرامیک های شفاف در کف برای شبیه سازی حوضچه های آب نیز استفاده شده است.

  • برخی استودیوهای معماری نیز با نگرش ملایمتری به این این موضوع نزدیک شده اند: Michan Architecture با آویزان کردن دو المان نورپردازی بتنی از سقف در رستوران Oku در مکزیکو سیتی فضایی شبیه به یک غار را سمبلیزه کرده است.

 


9. اینستاگرام

“اینستاگرام” موضوع دو مقاله با دو علت متضاد درباره طراحی های محبوب سال 2019 در وب سایت Dezeen بود.

  • استودیوی طراحی Formroom یک فروشگاه هماهنگ با اینستاگرام برای بستنی فروشی Milk Train طراحی کرده است که به فالوور های شرکت سرویس دهی می کند. تابلوهای نئون، سقف با المانهایی شبیه ابر و شعارهای نوشته شده بر روی کف زمین از نقاط شاخص این فروشگاه می باشند.

  • در مقابل، استودیوی معماری Afroditi Krassa برای منصرف کردن مشتریان رستوران کلاس بالای Lucky Cat از شیر کردن عکس ها در فضای مجازی، عمدا فضا را تاریک کرده است.

طراح این مجموعه بر این باور است: “چندین بار به مکانی رفته اید که در عکس ها فوق العاده زیبا بوده ولی در واقعیت شما را ناامید کرده است؟”

قطعا در سال جدید شاهد طراحانی خواهیم بود که اهمیت محبوب بودن پروژه هایشان در فضای مجازی را بیش از پیش درک خواهند کرد.

 


10. تجملات بیش از حد

گرچه جریان معروف مینیمالیسم نشان داده که “Less is more” ولی تعدادی از طراحان در 2019 برخلاف این اندیشه عمل کرده اند.

  • سوییت صد هزار دلاری هتل Palms Casino لاس وگاس که توسط هنرمند انگلیسی Damien Hirst طراحی شده است یکی از این موارد می باشد. شاید دیدن تصاویر این سوییت بخشی از هزینه ای که صرف طراحی این فضا شده را نشان دهد. یکی از المان های شاخص این سوییت دو کوسه ماهی بزرگ معلق در محلول فرمالدئید می باشد.

  • استودیوی طراحی Brady Williams از 8 مایل استیل براق آینه ای در طراحی فضای داخلی رستوران Bob Bob Cite در لندن استفاده کرده است.

  • رستوران Imperial در سیدنی برای نمایش کانسپت “قصر گمشده” با یک حالت محو تجملاتی توسط Alexander & Co طراحی شده. دیوارهای لخت آجری، اثاثیه و لوسترهای شیشه ای از المان های شاخص این مکان می باشند.

 


 

برای مشاهده متن مقاله در سایت Dezeen اینجا را ببینید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *